Lekarz i marketing w Internecie

Lekarz i marketing w Internecie
Do czego lekarzowi może, a nawet powinien służyć Internet? Przede wszystkim do świadomego budowania swojej marki osobistej oraz pozyskiwania pacjentów.
Internet stanowi pierwsze źródło informacji na temat zdrowia. Z badań wynika, że prawie 10 mln Polaków szuka w Sieci wiadomości na temat różnego typu chorób, objawów oraz lekarzy. Współcześnie Internet stanowi olbrzymią bazę informacji o specjalistach z różnych dziedzin medycyny.
 
Bazę tę tworzy przede wszystkim: szereg tematycznych portali medycznych  (dotyczących konkretnych schorzeń lub dziedzin medycyny), ogromna liczba wątków na forach internetowych oraz bardzo dynamicznie rozwijające się medyczne portale społecznościowe. Mimo początkowych kontrowersji, jakie budziły wśród lekarzy anonimowe i niecenzorowane opinie pacjentów, wielu z nich dostrzegło wagę tego typu portali dla ich wizerunku online.

Największym z medycznych portali społecznościowych jest ZnanyLekarz.pl - (aktualnie zawiera informacje o ponad 134 tyś. lekarzach), a konkurują z nim portale: RankingLekarzy.pl i DobryLekarz.info. Według badań najczęściej oceniani przez internautów są ginekolodzy i dentyści.
 
Wszystkie opinie pacjentów – zarówno te dobre, jak i te złe – budują wizerunek lekarza wśród potencjalnych pacjentów. Dlatego też tak ważne jest kontrolowanie i świadome budowanie marki osobistej lekarza również online.
 
Już dziś możesz wpisać swoje nazwisko do przeglądarki i zobaczyć, jakie linki się wyświetlą, na jakich portalach, w jakim kontekście, jaki zawierają zakres informacji i opinie. Przeanalizuj je i oceń, czy na takim wizerunku Ci zależy. Następnie wyciągnij wnioski z tych informacji i podejmij właściwe działania.
 
1. Jeśli w Internecie znajdują się fałszywe, szkalujące opinie/informacje o lekarzu, może on zażądać od administratora portalu usunięcia danego wpisu internauty. Może też napisać (wyważone i merytoryczne) sprostowanie. Zachowanie spokoju i dystansu jest tu najlepszym rozwiązaniem.
 
2. Należy zadbać o aktualność danych i informacji dotyczących np.: miejsc przyjmowania pacjentów, godzin przyjęć, posiadanych przez lekarza specjalizacji, odbytych praktyk.
 
3. Jeśli na jakimś portalu istnieje tzw. pusty profil lekarza, to należy go albo uzupełnić (jeśli portal jest do zaakceptowania przez lekarza, tzn. jest wiarygodny, odwiedzany przez pacjentów, systematycznie uaktualniany i promowany przez właściciela), albo usunąć.

4. Można też dodatkowo kreować wśród pacjentów swój wizerunek specjalisty z określonej dziedziny poprzez m.in. pisanie specjalistycznych artykułów do portali medycznych, specjalistycznego bloga, udzielanie odpowiedzi na pytania internautów na różnych medycznych forach jako przedstawiciel strony portalu.
 
Kolejna korzyść dla lekarza wynikająca z Internetu to możliwość dotarcia do większej liczby pacjentów oraz ułatwienie dostępu do swoich usług.
 
Niestety dużo prawdy jest w powiedzeniu „jeśli nie ma Cię w Internecie, to nie istniejesz”. Własna strona internetowa lub profil na portalu medycznym w znakomity sposób zwiększa szanse pozyskiwania nowych pacjentów.
 
O ile lekarzowi z własną praktyką lekarską może wystarczyć profil na portalu medycznym, to obowiązkiem każdej placówki medycznej jest posiadanie własnej strony www. To podstawowa forma informacji o placówce, jej ofercie i zespole. Pełni funkcję informacyjną i wizerunkową, często też umożliwia dialog z pacjentem.
 
Strona internetowa powinna być przejrzysta, przyjazna i łatwa w obsłudze. W widocznym miejscu powinny znajdować się najważniejsze informacje dla pacjentów (określonej grupy docelowej danej placówki medycznej), np. zakres świadczonych usług, lokalizacja, godziny przyjęć, sposób rejestracji, numer telefonu i cennik.
 
Dobrze byłoby, żeby strony www placówek medycznych wprowadziły ułatwienia dla osób słabowidzących, np. możliwość przełączania czcionki na większą i/lub zmianę kontrastu strony tak, aby na jednolitym ciemnym tle pojawiły się białe litery.
 
Można też skorzystać – zamiast własnej strony internetowej lekarza – z serwisu Google+ Lokalnie. Wiąże on podstawowe dane o placówce lub lekarzu (adres, telefon, godziny pracy) ze wskazaniem lokalizacji na mapie miasta. Te wpisy firmowe będą miały znaczenie przy poprawie pozycjonowania strony i są połączone z serwisem społecznościowym Google+ .
 
Pozycjonowanie to jedna z metod poprawy pozycji konkretnej strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Jest to o tyle istotne, że tak naprawdę liczy się czołówka, czyli 10 pierwszych wyników. To głównie na nich koncentrują się internauci.
 
Już dziś możesz: wpisać w wyszukiwarkę frazę (słowa kluczowe), którą wpisują Twoi potencjalni pacjenci, np. „okulista Warszawa Mokotów”, i sprawdzić, na której pozycji znajduje się Twoja strona. Im dalej w rankingu, tym gorzej. Cały wynik wyszukiwania to Twoja bezpośrednia konkurencja w Internecie.


Małgorzata Telega
ekspert ds. marketingu strategicznego
 i innowacyjnego rozwoju biznesu
mtelega@op.pl