Współczesna protetyka stomatologiczna. Podstawy teoretyczne i praktyka kliniczna
Autor: prof. dr hab. n. med. Stanisław Majewski
Dr hab. n. med. Zdzisław Bereznowski prof. GUMed
Kierownik Katedry i Zakładu Protetyki Stomatologicznej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego

Do rąk czytelnika trafia podręcznik protetyki stomatologicznej, który jako całościowe opracowanie tego przedmiotu jest adresowany zarówno do studentów stomatologii, jak też lekarzy specjalizujących się w protetyce, techników dentystycznych i wszystkich lekarzy dentystów zainteresowanych tą dziedziną stomatologii.
Jest to podręcznik, w którym Autor w sposób odmienny od opracowań dotychczasowych skupił się nie na protezach, lecz na zdrowotnych problemach pacjentów wymagających leczenia protetycznego. Zgodnie z tym duchem, poczynając od zagadnień dotyczących etiologii oraz diagnostyki protetycznej, Autor przechodzi do szczegółowego opisu metod leczenia protetycznego, a w tym rekonstrukcji uzębienia z zastosowaniem określonego rodzaju uzupełnień protetycznych w zależności od zasięgu i stanu zaawansowania zmian morfologicznych oraz zaburzeń funkcjonalnych w obrębie narządu żucia i całego układu stomatognatycznego. Jest zatem zrozumiałe, że taka koncepcja wymagała znacznego poszerzenia tematycznego podręcznika o zagadnienia wchodzące w zakres protetyki specjalistycznej, które stanowią trudne wyzwanie nie tylko dla lekarzy zajmujących się protetyką stomatologiczną w ramach swojej praktyki ogólnostomatologicznej, ale również dla lekarzy specjalistów w dziedzinie protetyki i innych specjalności stomatologicznych. I tak, Autor szeroko omawia problemy etiologii, diagnostyki i leczenia pacjentów, m.in. z dysfunkcją układu stomatognatycznego, zaburzeniami okluzji, patologicznym starciem zębów – proponując określone metody leczenia zaburzeń oraz charakteryzując specyfikę postępowania protetycznego w przypadkach wad rozwojowych, stomatopatii protetycznych, w wieku rozwojowym, w schorzeniach przyzębia i błon śluzowych jamy ustnej, a także chorobach ogólnoustrojowych. Szczególną wagę przywiązuje do rehabilitacji podstawowych funkcji układu stomatognatycznego (żucie, mowa, estetyka) oraz roli czynników psychospołecznych w etiologii i leczeniu jego zaburzeń morfologiczno-czynnościowych, do szeroko pojętej profilaktyki układu stomatognatycznego, a także współpracy lekarza z pacjentem i technikiem dentystycznym w planowaniu i realizacji leczenia protetycznego.
Duży rozdział Autor poświęca nowoczesnej metodzie rehabilitacji protetycznej pacjentów z wykorzystaniem wszczepów dentystycznych. W sposób jednoznaczny wskazuje, że metody implantoprotetyczne są uzupełnieniem metod tradycyjnej rehabilitacji protetycznej, i podkreśla, że ogólne zasady rekonstrukcji protetycznej na zębach własnych lub filarach implantowanych są wprawdzie tożsame, lecz w szczegółach wymagają specjalnego przygotowania teoretycznego i dodatkowych umiejętności zabiegowych. Przesłanie Autora w tym względzie – jako pioniera implantologii stomatologicznej w Polsce – jest jasne: metody implantoprotetyczne wymagają od lekarza opanowania ogólnych zasad rehabilitacji protetycznej oraz umiejętności chirurgicznych w jeszcze większym stopniu i większym zakresie niż w przypadku tradycyjnego rozumienia protetyki i chirurgii stomatologicznej, które łącznie tworzą nową procedurę terapeutyczną: implantoprotetykę.
Autor podręcznika, obok nowych metod diagnostycznych, zabiegowych i rehabilitacyjnych oraz nowego spojrzenia na etiopatogenezę niektórych jednostek chorobowych i opisu nowych technologii laboratoryjnych, prezentuje kompleksowe, nowoczesne spojrzenie na zadania protetyki stomatologicznej jako praktyki medycznej, któremu stale musi towarzyszyć holistyczne podejście do zaburzeń morfologiczno-czynnościowych układu stomatognatycznego, wskazując, że nadrzędnym celem leczenia protetycznego jest przede wszystkim zdrowie pacjenta i poprawa jakości jego życia.
Podręcznik w głównej mierze jest poświęcony zagadnieniom klinicznym, lecz Autor uwzględnił również wybrane zagadnienia z zakresu nowoczesnego materiałoznawstwa i technik laboratoryjnych wykonawstwa uzupełnień protetycznych, przez co dzieło to nabiera cech uniwersalności, jako opracowanie obydwu działów protetyki wzajemnie się uzupełniających (klinika w odniesieniu do pacjentów i podporządkowane jej techniczne wykonawstwo uzupełnień protetycznych). Na całość opracowania składają się następujące części problemowe: Część pierwsza – zawiera podstawowy zakres wiedzy teoretycznej, konieczny do ogólnego zrozumienia całości przedmiotu. Część druga i trzecia – omawiają kompleks zagadnień współczesnej protetyki klinicznej w zakresie praktyki podstawowej, obejmującej metody rekonstrukcji protetycznej w różnych konfiguracjach braków zębowych, jak i specjalistycznej – w przypadkach diagnostycznie i terapeutycznie trudnych, wymagających postępowania kompleksowego w leczeniu m.in. takich jednostek chorobowych , jak: stomatopatie protetyczne, periodontopatie, zaburzenia okluzji, starcie patologiczne i dysfunkcje układu stomatognatycznego. W części czwartej przedstawiono wybrane zagadnienia z zakresu techniki laboratoryjnej i nowych technologii oraz materiałoznawstwa protetycznego.
Każdą z wymienionych części podręcznika poprzedza hasłowe streszczenie materiału zawartego w kolejnych rozdziałach, a na końcu każdego rozdziału zamieszczono wykaz polecanych lektur uzupełniających oraz zestaw pytań kontrolnych, ułatwiających sprawdzenie zapamiętanych treści. Zawarte w podręczniku rysunki i zdjęcia doskonale uzupełniają rozważania Autora i ułatwiają czytelnikowi zrozumienie omawianych zagadnień.
W całości jest to dzieło o szczególnej wartości, gdyż opiera się nie tylko na najnowszych danych literaturowych, lecz w szerokim zakresie uwzględnienia osobiste, kilkudziesięcioletnie doświadczenie zawodowe i wyniki badań naukowych Autora.
Jestem przekonany, że podręcznik ten będzie bardzo pożyteczną lekturą dla studentów stomatologii, lekarzy zainteresowanych protetyką stomatologiczną oraz techników dentystycznych i stanie się kanonem wiedzy protetycznej z niewątpliwą korzyścią dla czytelników i pacjentów. Należy wyrazić wielkie uznanie dla Autora prof. dr hab. Stanisława Majewskiego i wydawnictwa Elsevier Urban & Partner za podjęcie tej cennej inicjatywy wydawniczej.
Prof. zw. dr hab. med. Zdzisław Krysiński

Nowoczesny w układzie i treści podręcznik autorstwa prof. Stanisława Majewskiego – wydanej w dwu wersjach: klasycznego podręcznika akademickiego, a następnie w wersji elektronicznej (Wydawnictwo Elsevier Urban & Partner, 2015) – jest całościowym opracowaniem protetyki stomatologicznej jako przedmiotu w kompleksowym ujęciu teorii i praktyki oraz kliniki i laboratorium, a więc pozycją, której w polskim piśmiennictwie stomatologicznym bardzo brakowało. Autorowi udało się zrealizować zamysł zwartego przedstawienia przenikających się wzajemnie treści dwu działów współczesnej protetyki stomatologicznej: klinicznego, w odniesieniu do problematyki zdrowotnej leczonych pacjentów, i laboratoryjnego, związanego z techniczno-materiałowymi aspektami wykonawstwa uzupełnień protetycznych wg najnowszych metod i technologii współczesnej techniki dentystycznej. Warto też podkreślić, że jest to pierwszy polski podręcznik w tej dziedzinie wydany również w wersji elektronicznej z internetowym dostępem do jego treści z dowolnego miejsca.
Taka koncepcja ujęcia treści podręcznika jest spełnieniem uświadomionej w środowisku stomatologów potrzeby integracji obu wymienionych działów na każdym etapie przygotowania do zawodu, czyli zarówno w szkoleniu przed-, jak też podyplomowym. Dzięki temu studiujący ten przedmiot wyniosą nieoceniony pożytek całościowego pojmowania problemów związanych ze wszystkimi aspektami wykonywanego zawodu zarówno technika, jak i lekarza, a co najważniejsze – prawdziwą korzyść odniosą leczeni pacjenci. W książce tej został bowiem zawarty bogaty zasób wiadomości obejmujący pełen zakres programowy studiów przed- i podyplomowych. I co ważne, także takich, których w wydawanych w Polsce publikacjach dotąd brakowało, a Autor opisuje je nie tylko na podstawie najnowszej literatury światowej w tym zakresie, lecz również dzieli się bogatym doświadczeniem własnym i wynikami badań krakowskiego ośrodka uniwersyteckiego. Wszystko to sprawia, że dzieło to ma prócz walorów dydaktycznych także nieocenioną wartość jako źródło wiedzy opartej na wynikach najnowszych prac badawczych, w tym w dużym zakresie oryginalnych prac własnych Autora i pracującego pod jego kierunkiem Zespołu.
W dążeniu do spełnienia powyższych założeń koncepcyjnych i zgodnie z wymogami metodycznymi dla opracowań dydaktycznych, w redagowaniu tego podręcznika został przyjęty jego podział na cztery następujące części problemowe:
- Część pierwsza – zawiera zakres wiedzy teoretycznej, konieczny do zrozumienia całości przedmiotu.
- Część druga i trzecia – obejmuje kompleks zagadnień współczesnej protetyki klinicznej, zarówno w zakresie praktyki podstawowej, z opisem metod rekonstrukcji protetycznej w różnych konfiguracjach braków zębowych, jak i specjalistycznej, w przypadkach diagnostycznie i terapeutycznie trudnych – wymagających postępowania kompleksowego i leczenia m.in. takich jednostek chorobowych, jak: stomatopatie protetyczne, periodontopatie, zaburzenia okluzji, starcie patologiczne i dysfunkcje układu stomatognatycznego.
- Część czwarta, w której są przedstawione wybrane zagadnienia z zakresu techniki laboratoryjnej i nowych technologii oraz materiałoznawstwa protetycznego – jest niezbędnym uzupełnieniem wiedzy wymaganej w nauczaniu przed- i podyplomowym obydwu grup zawodowych. tj. lekarzy stomatologów i techników dentystycznych.
Każdą z wymienionych części podręcznika poprzedza hasłowe streszczenie materiału zawartego w kolejnych rozdziałach, a na końcu każdego rozdziału jest zamieszczony wykaz polecanych lektur uzupełniających oraz zestaw pytań kontrolnych, ułatwiających sprawdzenie zapamiętanych treści. Korzystanie z zamieszczonych ilustracji ułatwia zrozumienie kwestii wymagających przestrzennej wyobraźni plastycznej, co jest charakterystyczne dla protetyki jako specjalności odtwórczej.
Autor, wyrażając swoją dezaprobatę dla traktowania protetyki stomatologicznej jako nauki o protezach, zrezygnował z tradycyjnego układu rozdziałów według opisu i sposobów wykonywania różnego rodzaju protez (jak praktykuje to wielu autorów) na rzecz występujących u pacjentów problemów zdrowotnych, dotyczących etiologii, diagnostyki i metod rekonstrukcji protetycznej oraz leczenia zaburzeń występujących w obrębie układu stomatognatycznego. Jest to zatem książka, której merytorycznym centrum jest zawsze pacjent z jego problemami zdrowotnymi, o profilu będącym sednem protetycznej działalności odtwórczej, rehabilitacyjnej i profilaktycznej. Na tym właśnie polega nowoczesne pojmowanie przez Autora protetyki stomatologicznej jako dziedziny wiedzy i praktyki medycznej, co znalazło odzwierciedlenie w treści tego podręcznika. Różnego zaś rodzaju aparaty i konstrukcje protetyczne są jednym ze środków do realizacji celów zdrowotnych – i takie też jest ich usytuowanie w tym podręczniku.
W tym też duchu Autor szczególną uwagę poświęca zagadnieniom wzajemnych relacji lekarza i pacjenta oraz roli czynników psychospołecznych w etiologii i leczeniu zaburzeń morfologiczno-czynnościowych całego układu stomatognatycznego. Jest to niejako na przekór szkodliwym tendencjom do traktowania protetyki jako odhumanizowanego przedmiotu, o profilu bardziej technicznym niż medycznym.
Kolejnym elementem wyróżniającym to opracowanie jest dążenie do podawania informacji w miarę możliwości jednoznacznych, powszechnie uznanych i popartych także własnymi badaniami naukowymi oraz kilkudziesięcioletnią praktyką Autora tego podręcznika, który słusznie uważa, że w nauczaniu przedmiotu jest konieczna wiedza wiarygodnie jednoznaczna i praktyka oparta na pozytywnych wynikach klinicznych obserwacji długoczasowych.
W wyborze tematyki Autor kierował się nie tylko własnym wyczuciem i doświadczeniem dydaktycznym, lecz również aktualnym zakresem uniwersyteckich programów nauczania przed- i podyplomowego w tym przedmiocie, oraz tendencjami rozwojowymi współczesnej protetyki stomatologicznej. I tak np., oprócz wielu metod diagnostycznych, zabiegowych i rehabilitacyjnych oraz nowego spojrzenia na etiopatogenezę niektórych jednostek chorobowych i opisu nowych technologii laboratoryjnych, w specjalnym rozdziale Autor zwraca uwagę na konieczność uwzględniania możliwości, jakie stwarza metoda śródkostnej implantacji wszczepów filarowych. Jest to słuszne, gdyż ta właśnie dziedzina wyznacza kierunki rozwoju protetyki przyszłości, która w swoim głównym nurcie najprawdopodobniej stanie się implantoprotetyką.
Jestem przekonany, że podręcznik ten będzie pożyteczną lekturą dla studentów i lekarzy zainteresowanych tą dziedziną współczesnej medycyny, jaką jest protetyka stomatologiczna, i pośrednio przyczyni się do kompetentnej pomocy pacjentom wymagającym rekonstrukcji uzębienia i leczenia zaburzeń, tak miejscowych w obrębie układu stomatognatycznego, jak też powikłań ogólnoustrojowych. Jest to książka godna polecenia, gdyż – w mojej ocenie – spełnia najwyższe standardy dydaktyczne i jest zarazem oryginalnym dziełem autorskim, jakiego brak w polskim piśmiennictwie z tego zakresu.