Festiwal Musica Privata IV, 9-11 października 2015

 Festiwal Musica Privata IV,  9-11 października 2015
Termin „muzyka prywatna” pochodzi od muzykanta folkowego z okolic Gorzowa Wielkopolskiego, który tak właśnie określał wykonywaną przez siebie muzykę nieprofesjonalną, graną wyłącznie z potrzeby serca, w domowych pieleszach, czasem nawet na przekór pozostałym domownikom.
 
Tymi słowami organizatorzy wyjaśniają genezę nazwy festiwalu. Twórcom festiwalu zależało na zgromadzeniu w jednym miejscu rozmaitych kompozycji oraz artystów – profesjonalistów i amatorów, z kraju i zagranicy, którzy, nie przejmując się panującymi trendami, przedstawiają swoją twórczością to, co im w duszy gra. Musica Privata jest burzą emocjonalną oraz odrobiną spokoju i kontemplacji w jednym.
 
Głównym miejscem, w którym odbywają się koncerty, „domem” festiwalu, są opuszczone hale Wi – My w Łodzi, gdzie niegdyś produkowano tekstylia, oraz znajdująca się tuż obok sala koncertowa kompleksu Bajkonur, uchodząca aktualnie za zacisze twórcze dużej części łódzkich artystów muzyków. We wnętrzach starych łódzkich fabryk rozbrzmiewają nowe kompozycje młodych kompozytorów – historia nabiera tu innego wyrazu. W tym roku festiwal zaczął poszerzać swoje terytorium. Koncerty rozbrzmiewać będą również w innych, znanych częściach miasta, m.in. w Wytwórni – powstałej wiele lat temu w dawnym budynku produkcji filmowej oraz lokalu 6. Dzielnica, mieszczącym się przy ulicy Piotrkowskiej 102 – centralnej ulicy miasta, po którym niegdyś przechadzali się Julian Tuwim czy Artur Rubinstein.
 
Tegoroczna edycja Festiwalu Musica Privata będzie miała zasięg międzynarodowy, gdyż część z artystów po zakończeniu wydarzenia w Łodzi wybierze się do Berlina, gdzie w lokalu XB-Liebig przedstawi wybrane fragmenty repertuaru.
 
Po raz pierwszy Festiwal Musica Privata został zorganizowany w październiku w 2012 roku. Rokrocznie organizuje go pełne entuzjazmu trio: Michał Rupniewski, Paweł Sokołowski oraz Kuba Krzewiński. Wychodząc od podstawowej idei, jaką jest idea muzyki prywatnej, konsekwentnie łączymy w ramach jednego programu różne nurty i zjawiska muzyczne: muzykę swobodnie improwizowaną, współczesną muzykę poważną, nowe odczytania muzyki klasycznej, audio-art i inspiracje folkowe. Pomimo wielu niezaprzeczalnych różnic między wymienionymi rodzajami muzycznej działalności, podstawowa cecha może je wiązać – twórczość artystyczna, która, jak sama nazwa wskazuje, zaczyna się wtedy, gdy kończy się bierne powielanie cudzego stylu, a zaczyna się wysiłek zmierzający do wypracowania prywatnego wyrazu estetycznego niepodporządkowanego wymogom komercyjnym – twierdzą organizatorzy.
 
Festiwal od początku był organizowany z funduszy zgromadzonych przez kompozytorów. W głównej mierze był złożony z koncertów non-profit, jednak determinacja twórców festiwalu była tak ogromna, by rozwinąć przedsięwzięcie. Organizatorzy co roku starają się o dodatkowe wsparcie ze strony sponsorów, a także indywidualnych dotacji na portalu wspieramkulture.pl, aby zapewnić gaże artystom oraz pokryć koszty obowiązkowych materiałów promocyjnych.
 
Tegoroczna edycja Festiwalu Musica Privata przypada na weekend 9-11 października. Podczas  niej usłyszymy i zobaczymy takich artystów, jak: Jerzy Mazzoll i Dźwięk-bud, Julianna Kamila Siedler, zespół Odpoczno, Defibrillator Trio, Małgorzata Bogusz, Aleksandra Chciuk i Tomasz Wiracki, Anna Trzewiczek i Michał Sember, Bachorze, trio Layers oraz trio Marcin Masecki, Mikołaj Pałosz, Dagna Sadkowska.
 
Więcej informacji dotyczących programu festiwalu oraz imprez towarzyszących dostępne na stronach:
Julianna Kamila Siedler