"Wielka Szóstka" (DVD)

"Wielka Szóstka" - Nagroda Oscara 2015 w kategorii „Najlepszy pełnometrażowy film animowany”
"Wielka Szóstka" (DVD)
 
Film "Wielka Szóstka" (oryg. "Big Hero" 6) przyniósł ponad 540 mln dolarów przychodu (wynik osiągnięty na całym świecie). Podczas tegorocznej edycji przyznania nagród przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej zdobył Oscara w kategorii „Najlepszy pełnometrażowy film animowany”, a jednym z jego czołowych bohaterów stanowi przesympatyczny robot medyczny. To wystarczające powody, aby zainteresować się tym filmem, który już niedługo ukaże się w wersji do oglądania w rodzinnym zaciszu, np. w niedzielę rano (DVD, Bluray). W Internecie można kupić wersję bez polskiego dubbingu, warto jednak się wstrzymać. Polskie dialogi posiadają wiele smaczków, np. zwrot „hairy baby” zamiast sztampowego „owłosionego dziecka” przetłumaczono jako „włochata dzidzia”, a „baloon man” zamiast „człowieka-balona”został „kolegą-balonem”.

Bohaterem "Wielkiej Szóstki" jest nastoletni Hiro Hamada, beztroski konstruktor i uczestnik nieoficjalnych walk robotów organizowanych w opuszczonych magazynach. Jego starszy brat, Tadashi, studiuje robotykę na uniwersytecie i chce, by Hiro przeniósł swój talent i zainteresowanie na wyższy poziom. W tym celu przedstawia mu swojego mentora, profesora Callaghana, oraz paczkę przyjaciół, z którymi dzieli laboratorium prototypów, takich jak: plazmowy laser, grawitacyjne zawieszenie roweru czy wybuchowa różowa mgiełka. Jednak najbardziej owocne w skutkach okaże się spotkanie z wynalazkiem Tadashiego: osobistym asystentem medycznym o imieniu Baymax. Baymax posiada zakodowaną bazę danych o przypadkach medycznych oraz zaawansowane oprzyrządowanie (m.in. bezdotykowy skaner krwi i defibrylator). Dzięki nim jest w stanie zdiagnozować wiele chorób i stanów emocjonalnych, a następnie zalecić odpowiednie środki: czasem tak proste i skuteczne jak przytulenie. Po tragicznym wypadku, w którym ginie Tadashi, Hiro konstruuje dla siebie, Baymaxa i pozostałych przyjaciół z laboratorium uniwersyteckiego kombinezony wyposażone w specjalne zdolności, po czym wszyscy wyruszają, by schwytać zamachowca.

Oprócz walorów rozrywkowych, film prezentuje wiele informacji edukacyjnych z zakresu medycyny. Twórcy podkreślili w nim wagę wywiadu zdrowotnego (Baymax cierpliwie pyta Hiro o stopień odczuwanej dolegliwości, zanim przystąpi do dalszych działań), podejścia holistycznego (depresja Hiro bezpośrednio wpływa na stan wskaźników zdrowotnych, jak również pośrednio powoduje dalsze komplikacje – w tym przypadku było to zerwanie półki i deszcz figurek spadających z niej na Hiro) oraz komunikacji z pacjentem (Baymax aktywuje się na dźwięk bólu i deaktywuje podziękowaniem: „Jestem zadowolony z opieki”). Dla dzieci, które boją się wizyty u lekarza, ukłucia przy pobraniu krwi, prześwietlenia, nie mówiąc o bardziej skomplikowanych i poważnych zabiegach, przypomnienie o Baymaxie i jego skanerze (np. w kontekście dialogów: „Niestety, nie mamy takiego skanera jak Baymax, ale zaraz będziemy wiedzieć, co się dzieje”) pozwoli zmniejszyć stres i obawy przed tym spotkaniem. Dzięki temuzmienia się podejście do trudnego doświadczenia, jakim jest dla młodego pacjenta wizyta u lekarza, co z kolei wpływa na skuteczność ustalonego trybu leczenia.

Mariusz Ludwiński